Muokkaus 26.7.2022: Parhaita artikkeleitani aiheesta ”sähköinen kaupunkiliikenne” ovat ratikka-aiheiset ”Pääkaupunkiseudun pikaraitiotiet ja Vantaan ratikka” ja ”Länsi-Vantaan pikaraitiotiet”. Katso blogistani kaikki liikenneaiheiset kirjoitukset.

Olin 13.5. mukana Tieteen ja teknologian vihreiden Tiedepuoluepaneelissa aiheesta “sähköistyvä kaupunkiliikenne”. Keskustelijoina olivat lisäkseni Atte Harjanne (Helsinki), Topi Kanerva (Närpiö) ja Aino Tuominen (Helsinki).

 

Aiheina käsiteltiin kulkuneuvoja autoista ja junista sähköavusteisiin polkupyöriin ja potkulautoihin, sähköistymisen hyötyjä monilla tasoilla, sähköistymisen haasteista, ja kaupungistumisen haasteista laajemminkin.

Mitä hyötyjä liikenteen sähköistämisestä on? Ensinnäkin järjestelmätasolla on kyse liikkumisenergian tuotannosta, varastoinnista ja käytöstä, ja tavoitteena on saada kokonaisuutena päästöt ja ympäristövaikutukset mahdollisimman pieniksi. Fossiiliset polttoaineet on tunnetusti kestämätön ratkaisu, kun taas sähköä osataan tuottaa ja käyttää koko ajan kestävämmin ja edullisemmin. Toiseksi, kun puhutaan nimenomaan kaupunkiliikenteestä ja tarkastellaan paikallista ajoneuvojen ja asukkaiden tasoa, niin sähkön hyödyissä korostuu paikalliset päästöjen poisjäänti ja sähkömoottorien alempi melutaso. Lisäksi erityisesti kaupungissa on kätevää, että itse polttonesteestä ja sen kanssa ”läträämisestä” päästään eroon.